Snel cellen vullen met Excel 2010

Wanneer je snel een rij wilt vullen met getallen om bijvoorbeeld een berekening te maken of de tafel van negen zou willen tonen. Hiervoor zijn standaard knoppen in Excel 2010 en die wil ik vandaag gaan toelichten.

De knop “Fill”
In Excel kan je door een gevuld veld te kiezen en dan met de muis de lege velden daaronder te selecteren deze vullen met de waarde van de bovenste cel. Hiervoor kan je ctrl-d gebruiken of je gebruikt de knop “Fill”

Excel 2010 Fill Menu

En daarna kies je voor “Down”. Waarom een knop gebruiken als het ook met een sneltoets kan? De sneltoetsen zijn er maar voor twee richtingen, namelijk naar rechts (ctrl-r) en naar beneden (ctrl-d) voor de richtingen links en naar boven zijn geen sneltoetsen. Voorheen moest je dan gaan knippen en plakken en nu kan je dat met een simpele druk op de knop. Wat veel interessanter is in dit contect menu is de optie “Series” wanneer je net als hierboven een gevulde cel hebt gekozen en de lege cellen daaronder hebt geselecteerd, dan kan je deze cellen vullen met een oplopende waarde.

Meestal kies je voor waarde die steeds één hoger gaat, zoals je alle regels wilt nummeren bijvoorbeeld. Maar zoals ik in de inleiding hebt gezegd je kan ook de tafel van negen met een paar muisklikken in je excel sheet krijgen. De eerste cel bevat het getal negen en je hebt deze en nog negen andere cellen geselecteerd. Dan klik je op de knop “Fill” en kies je voor “Series…”

Excel 2010 Fill Series

Bij  ”Step value” typ je negen en iedere volgende cel wordt gevuld met een waarde die negen hoger is dan de voorgaande cel. Wanneer je voor “Growth” kiest in plaats van “Linear” dan wordt de vorige waarde met de “Step value” vermenigvuldigd. Dit werkt ook met data, zo kan je heel eenvoudig een schema maken waarbij je om de drie dagen een meeting plant en waarbij deze dagen niet op een zaterdag of zondag mogen vallen. Je begint met het invullen van de eerste datum, je selecteert het aantal achtereenvolgende dagen waarop je een meeting wilt plannen. Je gaat naar “Fill” en kiest voor “Series…” de tool heeft al herkent dat je met data werkt en heeft deze al gekozen, je hoeft alleen nog maar “Weekdays” te kiezen en 3 bij “Step value” in te voeren, daarna heb je data op een rij en kan je gaan plannen. Makkelijk toch.

Tekst samenvoegen, naar gelang er ruimte voor is.
In het context menu van de “Fill” knop staat nog een optie en dat is “Justify”, wat “Justify” doet is het samenvoegen van tekst naar gelang er ruimte is in de cellen. Stel je hebt 10 woorden onder elkaar staan en je maakt ruimte in de cellen voor vier woorden naast elkaar, je kiest de 10 cellen met woorden, gaat naar “Fill” en kiest “Justify” Excel 2010 zal nu de woorden met spaties samenvoegen, zodat alle cellen optimaal gevuld zijn. Handig wanneer je met de opmaak van je tekst aan het stoeien bent. Dit werkt overigens ook de andere kant op, wanneer je je cellen kleiner wilt maken en de tekst is daarvoor te lang, dan kies je wederom voor “Justify”. Mooie tool.

Veel succes.

Reageer

 

 

 

Je kunt deze deze HTML tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>